Behandelde problematieken

Afwijkende mondgewoonten

OMFT of logopedie in het kader van orthodontie of orofaciale myofunctionele stoornissen  is een behandeling die gericht is op het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de spieren in en rond de mond. Deze behandeling kan zowel bij (jonge) kinderen als bij volwassenen plaatsvinden. 

Als bepaalde spieren of spiergroepen niet goed functioneren, heeft dit vaak een gevolg voor de vorm van het gebit en/of de kaken. Meestal is de articulatie eveneens verstoord. 

Myofunctionele therapie is gericht is op het aanleren van de correcte mondgewoonten en het afleren van de foutieve gewoonten die kaak- en gebitsafwijkingen in de hand werken. Als de oorzaak van het verstoord evenwicht wordt weggenomen, zullen andere therapieën zoals orthodontie een beter resultaat opleveren. 


Taalproblematiek

Bij een taalstoornis verloopt de taalontwikkeling van het kind niet zoals bij andere kinderen. De normale taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon (verschillende stadia). Wanneer kinderen een achterstand oplopen ten opzichte van hun leeftijdsgenoten, spreken we over een vertraagde taalontwikkeling. 

Als de taalontwikkeling niet alleen vertraagd verloopt, maar ook afwijkend is, kan er sprake zijn van een taalstoornis of dysfasie. Ook meertalige kinderen zijn welkom op de praktijk. Echter wordt een taalachterstand die uitsluitend veroorzaakt wordt door meertaligheid niet behandeld op de logopedische praktijk.


Spraakproblematiek

Sommige kinderen vertonen problemen op vlak van spraak. Deze spraakproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben:

Er kan sprake zijn van een fonetische articulatiestoornis waarbij het kind moeilijkheden heeft met de productie van bepaalde spraakklanken.

Er kan eveneens sprake zijn van een fonologische articulatiestoornis waarbij het kind bepaalde klanken moeilijk van elkaar kan onderscheiden. Het kind heeft onvoldoende ontdekt hoe woorden in elkaar zitten en hoe het aanpassen van klanken een verschil kan geven in de betekenis van het woord. Deze kinderen passen vereenvoudigingen toe in hun spraak wat soms leidt tot onverstaanbare spraak. Vanaf 4 jaar hoort een kind alle spraakklanken te beheersen en is het voldoende verstaanbaar voor zijn omgeving. 

Leerproblematiek

Voor sommige kinderen verloopt het leren niet vanzelfsprekend. Er zijn drie categorieën van leerstoornissen: dyslexie (lezen en/of spelling) en dyscalculie (rekenen). 

Om van een leerstoornis te kunnen spreken, moet de persoon aan enkele criteria voldoen. De problemen moeten hardnekkig aanwezig blijven, ondanks intensieve begeleiding. Er kunnen geen andere factoren zijn die de problemen verklaren en ten slotte moet de achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten groot genoeg zijn. Niet iedere persoon die leerproblemen ervaart, heeft dan ook een leerstoornis.


Selectief Mutisme

Iemand met selectief mutisme heeft angst of overmatige spanning om te spreken in bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld op school of in het bijzijn van volwassenen. Selectief mutisme is een stoornis waarbij een persoon in sommige situaties niet ‘kan’ praten, terwijl hij of zij dat in andere situaties wel goed kan. 

ImPACT oudercursus

ImPACT (Improving Parents as Communications Teachers) is een wetenschappelijk onderbouwd oudertrainingsprogramma dat ouders technieken aanleert om de sociaal-communicatieve vaardigheden van hun kinderen stimuleren in het dagdagelijkse leven. Met behulp van onze training leren ouders strategieën om aan de hand van samen opgestelde doelen de communicatie van hun kind te bevorderen. Deze training is bedoeld voor ouders en jonge peuters of kleuters waarbij er een vermoeden is van autisme (ASS). 

Terugbetaling voor de oudercursus is enkel mogelijk bij een lopende logopedische terugbetaling voor taalmoeilijkheden


Zoekt u een logopedist voor andere stoornissen dan kan u terecht op de volgende website: https://www.vvl.be/logopedisten